Instroom nieuwe zorg- en welzijnsprofessionals

Liefde voor het vak, pure noodzaak of eigen ervaring? Onderzoek naar de motivatie van studenten voor de opleidingen Verpleegkunde of Social Work

“Waarom kies jij voor het beroep van verpleegkundige of sociaal werker?”
In het nieuws horen en lezen we regelmatig over een tekort aan verpleegkundigen en sociaal werkers. We willen graag onderzoeken waarom mensen kiezen voor de zorg en ook blijven werken in de zorg.
Door het beantwoorden van onderstaande vragen leer je ons wat we als school en/of als zorginstelling kunnen doen om meer mensen enthousiast te krijgen en te houden voor de zorg.

Motivatie: een belangrijk thema

Met bovenstaande uitnodiging werd studenten gevraagd om deel te nemen aan dit motivatieonderzoek. Vanuit de WSD (Werkplaats Sociaal Domein) doet het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van Windesheim in Almere onderzoek naar verschillende thema’s binnen de Human Capital Agenda Zorg & Welzijn. De overkoepelende projectnaam zegt eigenlijk al genoeg: “Iedereen zorgt”. Eén van deze thema’s draait onder andere om de motivatie van studenten Verpleegkunde en Social Work: waarom hebben zij gekozen voor hun opleiding? Daarom werd de volgende vraag gesteld:
Hoe kunnen middelbare scholen, het middelbaar beroepsonderwijs, het hbo en zorgorganisaties bijdragen aan de motivatie van leerlingen in het voortgezet onderwijs om te kiezen voor een vervolgopleiding in zorg en welzijn?

Door inzicht te krijgen in de motivatie en wensen van leerlingen rondom werken in de zorg, kan door opleidingen gericht worden geworven, geschoold, afgestemd/verbonden en behouden. Door tevens de vraag en motivatie van zij-instromers in kaart te brengen kan worden vastgesteld wat nodig is om hun instroom in de zorg- en welzijnssector te realiseren. Het onderzoek leidt tot 1) handvatten voor werving en de inrichting van praktijk en onderwijs in aansluiting op wensen en behoeften van potentiële nieuwe medewerkers en 2) inzicht in de wijze waarop opleidingen en zorg- en welzijnsorganisaties op het gebied van instroom verantwoordelijkheid delen. De kennis en plannen leiden tot een verhoogde instroom in de gezondheidszorg/welzijns(opleidingen) in Flevoland.

De eerste uitkomsten van het onderzoek onder hbo-studenten zijn bekend:

  • Studenten hebben zorgen rondom digitalisering in de zorg
  • Studenten kiezen niet voor de zorg vanwege het salaris (hoog of laag)- salaris is geen motivator voor het kiezen van dit beroep.
  • Onrust in de zorg (door bijvoorbeeld tekorten) kan ook kansen bieden
  • Studenten hebben een intrinsieke motivatie rondom het willen verdiepen in de medische kennis.
  • Uit het onderzoek komt niet eenduidig naar voren of het eerder in contact zijn geweest met de zorg een bepalende factor is.

Aanbevelingen op basis van de hoofdvraag zijn:

  • Hogescholen moeten investeren in het beeld van het hbo, met name bij vwo-leerlingen.
  • Hogescholen moeten investeren in het passend maken van de verwachte inhoud van de opleiding.
  • De praktijk (en scholen) moet investeren in het beeld van de verpleegkundige.
  • De praktijk moet investeren in duidelijke verschillen in taken en bevoegdheden tussen mbo- en hbo-verpleegkundigen.

Het onderzoek heeft geleid tot een model waarin kenmerken van studenten, belemmeringen in de keuze en input van het onderwijs zijn verwerkt.

Lees hier de rapportages van het verkennende onderzoek:

In het vervolgonderzoek worden mbo en voortgezet onderwijs scholen onderzocht.

Beeld van een verpleegkundige

Op donderdag 30 mei 2024 werd het kennisevent ‘De zorgvrager en de zorgprofessional in de toekomst’ georganiseerd, met themagesprekken, workshops en een kennismarkt over het personeelstekort in zorg en welzijn. Bij de workshop ‘Wat is jouw beeld van een medewerker in de zorg’ werd gekeken op het beeld dat mensen hebben van verpleegkundigen (mbo/hbo). Lees in dit document de aanbevelingen die werden geformuleerd.


Voor meer informatie of input kan je contact opnemen met Nicole de Boer