De organisatie van de zorg van jouw dromen!
Welke ideeën hebben Flevolandse zorggebruikers/burgers en naasten over het anders organiseren van zorg en welke betekenis hebben deze ideeën voor de Flevolandse vraag naar zorg en het onderwijs van de professional?
In 2022 werd een eerste verkennende enquête uitgevoerd onder patiënten van het Flevo Ziekenhuis naar hun wensen en beelden over het anders organiseren van zorg. Vanaf 2023 wordt dit onderzoek verbreed naar meerdere doelgroepen binnen cure, care en sociaal domein.
“Anders organiseren” kan op meer manieren. Bijvoorbeeld anders organiseren waardoor met dezelfde inzet van personeel meer werk anders gedaan kan worden. Maar anders organiseren kan ook door andere vormen van (mens)kracht in te zetten zoals de klant en/of netwerk en/of vrijwilligers. Beide vormen zijn onderdeel van het onderzoek.
De eerste groep Flevolandse zorggebruikers die we gaan benaderen voor het onderzoek zijn huidige en toekomstige bewoners van de verpleeghuizen. We gaan een enquête afnemen bij 100 toekomstige bewoners en interviews houden met 7 huidige bewoners.
Voor het vaststellen van de onderwerpen wordt gebruik gemaakt van literatuur maar ook van input van Denktank ouderen Almere. De denktank heeft specifieke onderwerpen uit het regiobeeld aangewezen die moeten worden toegevoegd aan het onderzoek.
Uit de enquête hopen we beelden te zien rondom de gewenste zorg: wanneer, door wie, waar, hoeveel, waarmee en kosten. Met een deel van de deelnemers voeren we aanvullend nog verdiepende interviews.
Dit alles samen leidt tot het beeld van deze specifieke groep (toekomstige) bewoners rondom het anders kunnen en willen organiseren van de (toekomstige) zorg. Met deze input kunnen we in gesprek met professionals om de beelden te vergelijken met die van professionals. Wat zou ervoor nodig zijn om de beelden van de burgers te realiseren?
Het onderzoek laat zien wat de burgers graag willen en wat de kansen en bedreigingen van deze wensen zijn rondom de organisatie van de zorg. Aanbevelingen worden gedaan op organisatie, gemeentelijk, provinciaal, landelijk en bewonersniveau.
In 2024 wordt na de zomer gestart met het afnemen van de enquêtes.
Voor meer informatie of input kan je contact opnemen met Nicole de Boer.
Anders organiseren met digitale innovaties
Voor het ‘anders organiseren’ in de zorg en welzijnssector worden steeds vaker digitale innovaties ontwikkeld. Het zijn vaak nieuwe manieren voor het leveren van diensten (dienstleveringsprocessen) die gericht zijn op uitbreiding van behandelingsmogelijkheden, verbetering van efficiëntie én om de toegankelijkheid van zorg te vergroten. Toch komen veel van dit soort innovaties niet verder dan de pilotfase of worden ze nauwelijks toegepast in de praktijk.
In de zorg en welzijnssector wordt daarom steeds meer het belang gezien van het betrekken van (toekomstige) klanten bij innoveren. Door zowel klanten als professionals (gebruikers van innovaties) gelijkwaardig te betrekken bij de ontwikkeling van zorginnovaties, wordt het mogelijk om inzicht te krijgen in behoeften van beide groepen. Hierdoor worden innovaties ontwikkeld die beter aansluiten bij de verwachtingen van beide groepen. Wanneer klanten en professionals zelf invloed kunnen uitoefenen, zal dit ook kunnen leiden tot meer toepassing van innovaties in de praktijk én tot meer tevredenheid over dienstverlening bij zowel ontvangers (klanten) als aanbieders (professionals).
Op een goede manier vormgeven aan gebruikersbetrokkenheid bij zorginnovaties blijkt in de praktijk echter vaak niet eenvoudig. In dit onderzoek is het doel zicht krijgen op hoe het betrekken van cliënten en behandelaars innovatie beïnvloedt. De bevindingen worden gebruikt om meer kennis te genereren en te verspreiden over het betrekken van gebruikers bij innovaties, in de zorg en welzijnssector.
Voor meer informatie of input kan je contact opnemen met Desiree Winkelaar-Gerritsen